Main content

Inhoud

Brussels Airport toegangspoort voor handel in duizenden proefapen

Nieuws: 30 juli 2024
Dier­proeven

Apen bedoeld voor laboratoria in heel Europa komen sinds 2023 voornamelijk de EU binnen via Zaventem Brussels Airport. Dit blijkt uit officiële gegevens die Animal Rights opvroeg aan de Europese Commissie. In totaal gaat het sinds juli 2023 tot midden 2024 om 46 vluchten en in totaal ten minste 4.056 Java- en resusapen. In vele gevallen worden ze vervoerd door Poolse cargo-maatschappij SkyTaxi.

Rowena Vanroy, Animal Rights: “Nog slechts een handvol luchtvaartmaatschappijen en luchthavens is bereid om deel te nemen aan het misbruiken van apen. Zaventem is er een van.”

Waar komen de apen vandaan?

Het merendeel van de vluchten is afkomstig uit Mauritius. Daarnaast kwamen er een 8-tal vluchten uit Vietnam. De handel in apen uit Vietnam wordt momenteel nauwlettend in de gaten gehouden door CITES, de internationale instantie die de handel in wilde dieren overziet. In principe zouden enkel apen afkomstig van fok verhandeld mogen worden, maar het vermoeden bestaat dat aapjes illegaal uit het wild worden ontvoerd en vervolgens als zijnde in gevangenschap gefokt verhandeld.

Dierenrechtenorganisatie One Voice toonde in 2023 nog hoe het leven op Mauritius is voor de apen.

Waarvoor zijn de apen bestemd?

De apen gaan vervolgens vanuit Zaventem onder andere naar apenhandelaar Hartelust in Nederland. Of ze gaan onmiddellijk naar laboratoria in het Verenigd Koninkrijk, de VS, Frankrijk, Duitsland of Spanje. Vervolgens worden ze gebruikt voor invasieve hersenexperimenten of toxicologisch onderzoek. Apen ondergaan chirurgie, worden dorstig gehouden, worden opengesneden, doodziek gemaakt met virussen, vergiftigd, en uiteindelijk gedood.

Lees ook: Abby opgeofferd voor malaria-onderzoek.

De route

Een vlucht van Mauritius naar Brussel duurt minstens 12 uur. Vanuit Vietnam naar Brussel kunnen de apen wel 12 uur in transit zijn. Al die tijd brengen ze doodsbang door in kleine kratten gepropt. En daar stopt het niet. Ze worden op een volgend transport geladen of vervolgen het traject over de weg.

Nederland is niet transparant

EU-burgers hebben het recht geanonimiseerde gegevens te ontvangen van de verhandelde apen. De aantallen, hun herkomst en bestemming. België, Spanje, Frankrijk of Duitsland maakte geen bezwaar tegen deze openbaarmaking. Enkel Nederland vroeg om de aantallen niet te publiceren om de belangen van een bepaald bedrijf, namelijk Hartelust, te beschermen.

Vanroy: “Terwijl dierproeven en zeker die op apen een belangrijk maatschappelijk onderwerp zijn, weigert de Nederlandse overheid om openheid te geven over dierproeven en de handel in proefdieren en stelt ze alles in het werk om de paar bedrijven die profiteren van het mishandelen van apen te beschermen tegen openbaring van dit misbruik.”

Kom in actie

Trek je je het lot van de apen aan en wil je helpen?

  • Teken onze petitie: Geen transport van proefapen via onze luchthavens.

  • Schrijf naar SkyTaxi om hen op te roepen te stoppen met het vervoer van proefapen, zoals al zo veel luchtvaartmaatschappijen voor hen hebben gedaan. Je vindt hieronder een voorbeeldbrief.

To whom it may concern:

We are writing to you regarding your involvement in the cruel business of transporting long-tailed macaques, dogs and other animals to be experimented on at European laboratories. SkyTaxi is one of the few airlines involved in this unethical and anti-scientific industry of animal testing, and we want to urge you to please reconsider your position as an accomplice in the abuse and trade of animals.

Beyond the indisputable ethical issues of torturing and killing these animals, the results obtained from these experiments are meaningless for humans. The situation is especially critical for long-tailed macaques as in 2022, the IUCN classed this species as endangered in the red list. Despite this, the animal testing industry keeps massacring these animals by the thousands with the complicity of airlines like yours; even though cases of irregularities, fraud, illegal capturing and trafficking are regularly brought to light.

The public is not only getting more aware of the truth behind animal testing, this horrendous trade of lives and the conditions these animals are put through during these journeys but also realising the health risk these transports pose as long-tailed macaques are natural hosts of grave zoonotic diseases, putting the health of lots of people at risk, primarily your workers.

I am asking you to seriously reconsider your role in this cruel business and stop being responsible for posing so many risks to public health and preventing science from developing non-animal methods and human-relevant research.

We hope to hear from you soon regarding this important and urgent matter.

Kind regards